تجهیزات خانه هوشمند

پارکینگ هوشمند-هوش سازه
پارکینگ هوشمند
آبان ۱۹, ۱۳۹۹
خانه هوشمند - هوش سازه
خانه هوشمند
آبان ۱۹, ۱۳۹۹
تجهیزات خانه هوشمند-هوش سازه

در این مقاله مهم ترین تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای هوشمندسازی ساختمان معرفی می­ شوند. برای آشنایی با تمامی وسایل هوشمندسازی ساختمان (که از قابلیت کنترل هوشمند برخوردار هستند) ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

فایل صوتی این متن

تجهیزات خانه هوشمند چیست؟

برای هوشمندسازی ساختمان به چه وسایلی نیاز دارید؟ تجهیزات خانه هوشمند شامل چه وسایلی می­شود؟ تکنولوژی ساختمان هوشمند به واسطه تجهیزات متنوعی که از آن برخوردار است، امکانات مختلف و گسترده­ای را در اختیار کاربران یک ساختمان قرار میدهد. هر فرد متناسب با نیاز و سلیقه خود می­تواند از تمامی امکانات و تجهیزات خانه هوشمند و یا بخشی از آن­ها استفاده کند.

 

ویژگی­ های تجهیزات خانه هوشمند

به وسیله تکنولوژی ساختمان هوشمند تمامی وسایل و تجهیزاتی که درون ساختمان هوشمند وجود دارند، متناسب با نیاز کاربران ساختمان و خصوصیات محل قرارگیری آن­ها در یک صفحه به نمایش گذاشته می­شوند. مدیریت و کنترل تمامی این وسایل و تجهیزات نیز از طریق همان صفحه امکان­پذیر است.

فلسفه و ویژگی اصلی به کارگیری و استفاده از تجهیزات خانه هوشمند ایرانی و خارجی، رفع نیازهای ساکنان یک ساختمان و تامین آسایش و راحتی آن­ها است. تکنولوژی ساختمان هوشمند می­تواند به درخواست­های امروز و آینده کاربران یک ساختمان پاسخی مناسب و منطقی بدهد که از قابلیت هماهنگی با تکنولوژی­ های بعدی نیز برخوردار است.

 

تجهیزات خانه هوشمند-هوش سازه

تجهیزات خانه هوشمند

 

مقایسه انواع تجهیزات خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان ­ها به وسیله دو نوع تجهیزات سخت­افزاری و نرم ­افزاری خانه هوشمند انجام می­شود. تجهیزات سخت ­افزاری خانه هوشمند شامل پردازنده­های مرکزی، حس­گرهای هوشمند، رله­ ها، کلیدهای لمسی، پنل­های دیواری، دوربین‌های نظارت تصویری تحت شبکه، کلیدهای لمسی، ترموستات‌های هوشمند، چراغ‌های هوشمند و یک ارتباط اینترنتی پایدار می­شود. تجهیزات خانه هوشمند  در بخش نرم ­افزار نیز شامل نرم‌افزارهای نمایش آنلاین، خودکارسازی وظایف و کنترل تجهیزات ساختمان به وسیله کامپیوتر یا تجهیزات همراه می­شود.

به صورت معمول تجهیزات خانه هوشمند به صورت پکیج به مشتریان عرضه می­شوند. به همین دلیل مشتریان می­توانند به ساده­ترین شکل ممکن آن­ها را مورد استفاده قرار بدهند و تجهیزات بدون وجود هیچ مشکلی  با یک­دیگر در تعامل باشند.

 

بیشتر بخوانیم : هوشمند سازی ویلا چیست؟

 

انواع تجهیزات خانه هوشمند

در هوشمندسازی منازل از تجهیزات و وسایل زیادی استفاده می­شود که از  جمله مهم ترین آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

پردازنده مرکزی

پردازنده مرکزی را می­توان هسته و قلب تپنده یک ساختمان هوشمند دانست. این پردازنده یک میکروکنترلر یا میکروپروسسور است که در کنار سایر تجهیزات خانه هوشمند مورد استفاده قرار می­گیرد.

پردازنده مرکزی بین تمامی اجزاء و برنامه­های نرم­افزاری ساختمان هوشمند ارتباط برقرار می­کنند و داده­های ورودی را مورد پردازش قرار می­دهد.

 

حس­گرهای هوشمند

از دومین تجهیزات خانه هوشمند می­توان حس­گرها را نام برد که کار اصلی آن­ها جمع­ آوری اطلاعات است. حس­گرها اطلاعات فضای اطراف خود را جمع­آوری می­کنند و آن­ها را برای پردازنده مرکزی ارسال می­کنند. حسگرها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن­ها می­توان حس­گرهای نشتی آب، حرارتی، حس­گر تغییر نور محیطی، وضعیت دما،امواج مادون قرمز، امواج رادیویی را نام برد.

 

پنل­ های دیواری هوشمند

در هنگام خرید تجهیزات خانه هوشمند می­توان پنل­های دیواری را در اشکال متنوعی مشاهده کرد. بسیاری از پنل­های دیواری توانایی اتصال به تجهیزات مختلف را ندارند و فقط می­توانند کنترل خطوط روشنایی، سرمایشی و گرمایشی ساختمان را داشته باشند.

برخی دیگر از پنل­های دیواری نیز توانایی کنترل تمامی تجهیزات خانه هوشمند را (به صورت سیمی یا بی­سیم) در اختیار کاربر قرار میدهد. در این گونه پنل­ ها برای کنترل تجهیزات متنوع، صفحات مختلفی در نظر گرفته می­شود. به عنوان نمونه در صفحه اول وضعیت تمامی تجهیزات برقی منزل هوشمند قابل مشاهده و کنترل است و کاربر می­تواند در مورد پرده­های برقی و دیگر تجهیزات خانه هوشمند اطلاعات لازم را کسب کند. در صفحه سرمایش و گرمایش نیز این امکان در اختیار کاربر قرار می­گیرد تا دمای مورد نظر خود را تنظیم کند یا تجهیزات موجود را خاموش و روشن کند. وضعیت فعال یا غیر فعال بودن حس­گرهای هوشمند نیز در صفحه سامانه امنیتی قابل کنترل و تنظیم است.

 

 

کلیدهای روشنایی هوشمند

از دیگر تجهیزات خانه هوشمند می­توان به کلیدهای روشنایی اشاره کرد که دارای انواع مختلفی از کلیدهای تک پل تا چهار پل، شاسی زنگ، کلیدهای تبدیل، دو پل تبدیل و سه پل تک تبدیل هستند. به صورت معمول برای کنترل و تنظیم این کلیدها می­توان از کنترل از راه دورهای رادیویی استفاده کرد. این امر به به کاربر اجازه می­دهد تا کلیدها را به صورت تکی یا گروهی خاموش و روشن کند.

 

کلید هوشمند پرده برقی

این گونه تجهیزات خانه هوشمند برای بالا و پایین کشیدن پرده ­های برقی مورد استفاده قرار می­گیرد.

 

نرم ­افزار کنترل کننده هوشمند

نرم­افزارهای هوشمند این امکان را در اختیار کاربران ساختمان قرار می­دهد تا به وسیله یک کنترل مرکزی بتوانند تمامی کلیدها، ماژولها، حس­گرها و دیگر تجهیزات اسمارت هوم را تنظیم و کنترل کنند. به علاوه این نرم­ افزارها به کاربران منازل هوشمند این امکان را می­دهد تا با پنل­ های لمسی، و دستگاه­هایی نظیر اسپلیت، تلوزیون و …. تعامل داشته باشند.

 

بیشتر بخوانیم : مزایای خانه هوشمند چیست؟

 

انواع تجهیزات خانه هوشمند-هوش سازه

انواع تجهیزات خانه هوشمند

 

۵ نکته کلیدی در رابطه با تجهیزات خانه هوشمند

 در هنگام خرید تجهیزات منازل هوشمند نکاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. از جمله آن­ها عبارت­اند از:

  • برای رفع کدام یک از نیازهای شما این تجهیزات تهیه می­شوند؟

هر فرد می­تواند نیازهای خود را به خوبی تشخیص دهد و برای رفع آن­ها یکی از انواع تجهیزات اسمارت هوم را تهیه کند. به عنوان مثال در صورت علاقه به موسیقی می­توان سیستم صوتی اسمارت هوم را تهیه کرد. یا در صورت نگرانی در مورد حوادثی همچون آتش­سوزی در انبار می­توان سیستم اعلام حریق و قطع گاز را مورد استفاده قرار داد.

  • در کدام مرحله از ساخت و بازسازی خانه خود هستید؟

تجهیزات اسمارت هوم از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند که از هر مرحله از ساخت و بازسازی ساختمان می­توان یکی از آن­ها را به کار گرفت. به صورت کلی سیستم و تجهیزات اسمارت هوم را می­توان در دو گروه باسیم و بی­سیم دسته ­بندی کرد.

  • سیستم باسیم: این سیستم در کنار سیم­کشی عادی نیاز به سیم­کشی کابل شبکه نیز دارد و باید قبل از انجام مراحل سیم­کشی ساختمان نصب و راه­اندازی شوند. KNX و S-bus از مهمترین پروتکل­های سیستم و تجهیزات اسمارت هوم هستند که با برندهای HDL، G4، TIS و …. در ایران وجود دارند.
  • سیستم بی­سیم: برای نصب و راه ­اندازی این سیستم احتیاجی به سیم­کشی جداگانه وجود ندارد و تمامی فرمان­ها از یک پردازنده مرکزی (که وسیله­ای شبیه به مودم است) داده می­شود. این سیستم در مقایسه با سیستم باسیم قابلیت کمتری برای کنترل تجهیزات اسمارت هوم دارد. سیستم GFSK، Z Wave و …. از مهمترین پروتکل­های این سیستم محسوب می­شود. و از برندهای مطرح آن در بازار ایران می­توان به fibaro , smartmyer و … اشاره کرد.
  • قیمت تجهیزات خانه هوشمند

به صورت قطع می­توان گفت هر کالایی متناسب با کیفیت، برند، امکانات و پشتیبانی که از آن برخوردار است، با قیمت­های متفاوتی به بازار عرضه می­شود. مشتریان نیز باید آن­ها را متناسب با موقعیت، بودجه و نیازهای خود تامین کنند.

  • رضایت مشتریان و کاربران سیستم هوشمند

این قضیه که آیا افرادی که سیستم و تجهیزات اسمارت هوم را مورد استفاده قرار داده­اند، راضی هستند یا خیر؟ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بعضی از شرکت­ها این امکان را برای مشتریان خود فراهم می­کنند تا از پروژه­های قبلی دیدن کنند و یا با کاربران آن­ها صحبت کنند. این امر می­تواند فراید تصمیم­ گیری و انتخاب یک برند را آسان­تر کند.

  • گارانتی و پشتیبانی خدمات

در هنگام خرید و انتخاب تجهیزات اسمارت هوم بهتر است محصولاتی خریداری شوند که دارای ضمانت و گارانتی هستند. بسیاری از شرکت ­ها محصولات خود را با ضمانت بازگشت بدون قید و شرط عرضه می­کنند. این امر باعث خرید راحت­ تر و آسودگی خاطر مشتریان می­شود زیرا می­توانند در صورت راضی نبودن از تجهیزات اسمارت هوم، بدون هیچ قید و شرطی آن­ها را مرجوع کنند.

 

 

قیمت تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات هوشمندسازی خانه در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. قیمت تجهیزات با توجه به قابلیت‌هایی که دارند متفاوت است. از طرف دیگر قیمت تجهیزات برندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. بهترین گزینه برای اطلاع از قیمت تجهیزات اسمارت هوم مراجعه به نمایندگی‌های مجاز فروش تجهیزات اسمارت هوم است.

 

خرید تجهیزات خانه هوشمند

یکی از سوالات رایج اغلب افرادی که به دنبال هوشمندسازی منازل خود هستند این است که برای خرید تجهیزات اسمارت هوم باید به کجا مراجعه کنند. در حال حاضر شرکت‌های زیادی اقدام به فروش تجهیزات اسمارت هوم می‌کنند. قبل از خرید باید در مورد کیفیت تجهیزات و قیمت آن‌ها تحقیق و بررسی شود. در غیر این صورت ممکن است تجهیزات در مدت زمان کوتاهی از کار کردن باز بایستند.

 

بیشتر بخوانیم : سیستم روشنایی هوشمند چه کاربرد هایی دارد؟

 

تجهیزات خانه هوشمند ایرانی

شرکت های زیادی در ایران وجود دارند که در حوزه خرید و فروش تجهیزات اسمارت هوم فعال هستند. اغلب این شرکت ها بدون واسطه اقدام به فروش تجهیزات هوشمند می‌کنند. البته لازم به یادآوری است که این شرکت ها نمایندگانی هم در سراسر کشور دارند که افراد متقاضی می‌توانند برای هوشمند سازی منزل خود به آن‌ها مراجعه کنند.

 

وسایل هوشمندسازی ساختمان

وسایل هوشمندسازی ساختمان دارای تنوع بسیار زیادی هستند. تجهیزات هوشمند هر پروژه با توجه به بودجه و نیاز مشتری تهیه می‌شود. هدف این تجهیزات فراهم کردن امنیت و رفاه بیشتر برای افراد است. برندهای ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند به عنوان تولیدکننده وسایل هوشمند در حال فعالیت هستند.

 

ویژگی‌های تجهیزات خانه هوشمند

تجهیزات هوشمند سازی ضمن کنترل بخش‌های مختلف خانه و ایجاد شرایط مناسب سبب بهینه سازی مصرف انرژی، سطح کارایی و بهره وری سیستم ها و امکانات موجود در خانه می شوند. کنترل و دسترسی به این تجهیزات از طریق  نرم افزارهای مربوطه از هر نقطه در داخل و خارج از خانه به وسیله اینترنت امکان پذیر است.

 

ویژگی های تجهیزات خانه هوشمند-هوش سازه

ویژگی های تجهیزات خانه هوشمند

 

نتیجه­ گیری

برای هوشمندسازی یک ساختمان از تجهیزات سخت­ افزاری و نرم ­افزاری متعددی استفاده می­شود که همه آن­ها به صورت یک­پارچه در کنار یک­دیگر کار می­کنند. هدف اصلی از به کارگیری تجهیزات اسمارت هوم تامین رفاه و آسایش ساکنان یک ساختمان است. افراد نیز می­توانند متناسب با نیاز، سلیقه و بودجه خود هر کدام از آن­ها را خریداری کنند. ­

برای تماشای این ویدئو فیلتر شکن خود را روشن کنید. 

شرکت هوش سازه همواره سعی نموده تا در ساختمان ها ، راه کارهایی خاص و متفاوت را در اختیار کاربران قرار دهد. در همین راستا این شرکت با استفاده از محصولات شرکت های بزرگی چون ABB ، Berker ، Schneider و سایر شرکتهای از این دست خدمات و کارآیی های خاصی را ارائه می نماید.

 

عنوان سوالات

۱تجهیزات خانه هوشمند چیست؟
تکنولوژی ساختمان هوشمند به واسطه تجهیزات متنوعی که از آن برخوردار است، امکانات مختلف و گسترده­ای را در اختیار کاربران یک ساختمان قرار می­دهد. هر فرد متناسب با نیاز و سلیقه خود می­تواند از تمامی امکانات و تجهیزات خانه هوشمند و یا بخشی از آن­ها استفاده کند.
۲ویژگی های تجهیزات خانه هوشمند چیست؟
فلسفه و ویژگی اصلی به کارگیری و استفاده از تجهیزات خانه هوشمند ایرانی و خارجی، رفع نیازهای ساکنان یک ساختمان و تامین آسایش و راحتی آن­ها است.
۳تجهیزات خانه هوشمند چه انواعی دارد؟
پردازنده مرکزی-حسگر های هوشمند-پنل های دیواری هوشمند-کلید های روشنایی هوشمند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

تماس با ما