هوشمند سازی خانه

هوشمندسازی ساختمان
هوشمند سازی ساختمان
آبان ۱۲, ۱۳۹۹
ساختمان هوشمند چیست؟
آبان ۱۲, ۱۳۹۹
هوشمند سازی خانه

فایل صوتی این متن

هوشمند سازی خانه چیست؟

خانه هوشمند، خانه یا ساختمانی مدرن محسوب می ­شود که قسمت ­ها و وسایل موجود در آن توسط یک سیستم مرکزی، با هوشمندسازی خانه یکپارچه شده است و به خوبی در کنار یک­دیگر کار می ­کنند.

 همه افراد با نوعی از هوشمندسازی وسایل و تجهیزات در زندگی روزمره خود آشنایی دارند. ساعت­ های زنگ ­دار، ریموت کنترل­ ها، درب های اتوماتیک پارکینگ ­ها، تایمر اجاق گاز و … نوعی از این وسایل هوشمند هستند که در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می­ گیرند. اما هوشندسازی منازل یک مسئله و تکنولوژی کاملا متفاوت و پیشرفته است. با توجه به این که هوشمندسازی خانه در ایران یک موضوع نسبتا جدید است، بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی سیستم هوشمند خانه بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

هوشمندسازی خانه

هوشمندسازی خانه

 

انواع دستگاه­ های هوشمند سازی خانه و کاربرد تجهیزات هوشمندسازی خانه

ساختمان­ های هوشمند از تجهیزات و امکانات منحصر به فردی برخوردار هستند که می ­تواند آسایش، امنیت و آرامش را برای افراد به همراه داشته باشد. از جمله این سیستم ­ها و تجهیزات می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سیستم روشنایی هوشمند

سیستم ­های روشنایی و نورپردازی ساختمان، بیشترین سهم مصرف انرژی را به خود اختصاص می ­دهند. در ساختمان­ های هوشمند با نصب و را­ه ­اندازی کلیدهای هوشمند، سنسورهای حرکتی و حساس به نور تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه­ جویی می­ شود. سیستم­ های نصب شده در ساختمان­ های هوشمند از امکانات متنوعی برخوردارند که آسایش و راحتی را برای ساکنان خانه به ارمغان می­ آورد. از جمله آن­ ها عبارت ­اند از:

 

تنظیم میزان نوردهی

سیستم هوشمند نصب شده در خانه هوشمند باعث می ­شود تا در هنگام زیاد بودن نور در محیط به صورت خودکار برخی از سرخط ­های روشنایی خاموش شوند. برعکس در زمانی که نور محیط خیلی کم باشد نیز برخی سرخط ­های روشنایی به صورت خودکار روشن می­ شوند. این کار به صورت چشم­گیری میزان مصرف انرژی را کاهش می ­دهد.

 

کنترل سیستم ­های روشنایی در خارج از منزل از طریق تلفن همراه و اینترنت

سیستم روشنایی در هر نقطه از منزل از طریق ریموت کنترل کنترل می­ شود و در صورت خارج شدن از منزل می­ توان آن را از طریق اینترنت کنترل کرد.

 

کنترل کردن سیستم روشنایی به وسیله حسگرها

حسگرها می­ توانند حضور افراد در یک مکان را تشخیص بدهند. به همین دلیل با حضور افراد در یک مکان و ترک آن محل، سیستم روشنایی به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می­ شود.

 

تنظیم شدت نور

 تنظیم ۰ تا ۱۰۰ درجه ­ای سیستم روشنایی از کاربردی­ ترین ویژگی­ های خانه هوشمند محسوب می ­شود که علاوه بر کاهش مصرف انرژی، زیبایی ساختمان نیز فراهم می­ شود.

 

هوشمندسازی خانه

 

ترموستات هوشمند برای تنظیم دمای محیط

ترموستات هوشمند از دیگر تجهیزات مورد استفاده برای هوشمندسازی ساختمان ­ها به شمار می ­آید که باعث می ­شود تا دمای محیط خانه در حالت مطلوبی قرار بگیرد. ترموستات ­های هوشمند توسط کاربر از قبل تنظیم می­شود که این امر باعث مصرف بهینه انرژی توسط افراد می­ شود.

به وسیله ترموستات ­های هوشمند می ­توان از راه دور دمای خانه را کنترل کرد. بدین صورت که در مسیر بازگشت به خانه می­ توان دمای خانه را به صورت کنترل شده تغییر داد تا در هنگام ورود به منزل شرایط مطلوبی مهیا باشد.

 

سیستم اعلام یا اطفاء حریق

سیستم اعلام یا اطفاء حریق از دیگر تجهیزاتی است که در یک خانه هوشمند به منظور کاهش دادن میزان خسارت ناشی آتش­ سوزی مورد استفاده قرار می­ گیرد. در هنگام بروز حادثه این سیستم­ دود، حرارت و شعله را تشخیص می­ دهند و با اعلام خطر ساکنین خانه را آگاه می­ کند. به همین دلیل می­ تواند میزان تلفات را به صورت چشم­گیری کاهش دهد.

 

سیستم کنترل هوشمند درب، پرده، کرکره و سایبان

هوشمندسازی درب، کرکره، پرده و سایبان منزل، امکان کنترل آن­ ها را از راه دور با استفاده از کلیدهای هوشمند فراهم می­ کند. علاوه بر این سیستم هوشمند پرده برقی امکان باز و بسته شدن پرده­ ها را متناسب با شدت نور و گرما به صورت اتوماتیک فراهم می­ کند.

 

سیستم ایمنی هوشمند

حفظ امنیت و ایمنی ساختمان­ ها همواره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است. خانه هوشمند از ویژگی­ ها و امکاناتی برخوردار است که به واسطه آن می­ تواند امنیت خانه را تامین کند. از جمله این ویژگی ­ها عبارت ­اند از:

  • به وسیله زنگ هشدار یا پیام تلفنی صاحب­خانه را از باز و بسته شدن درب و پنجره ­ها آگاه می­ کند.
  • به وسیله زنگ هشدار یا پیام تلفنی صاحب­خانه را از ورود افراد ناشناس به منزل آگاه می­ کند.
  • به وسیله پیامک یا زنگ هشدار صاحب­خانه را از هر گونه حادثه و آتش­ سوزی مطلع می­ کند.
  • امکان مشاهده تمامی قسمت­ های خانه را با استفاده از دوربین مداربسته در تلفن همراه فراهم می ­کند.
  • سیستم ایمنی منزل از قابلیت تنظیم بر اساس موقعیت ­های مختلف همچون مسافرت، خارج شدن از منزل، شب و … برخوردار است.

 

سیستم هوشمند لوازم صوتی و تصویری

در  یک خانه هوشمند برای استفاده از وسایل برقی مانند تلویزیون، ضبط صوت و … نیازی به استفاده از ریموت کنترل نیست. در سیستم هوشمند با انتقال کدهای ریموت به کلیدهای سیستم هوشمند می ­توان با استفاده از یک صفحه نمایش لمسی تمامی تغییرات مورد نیاز را اعمال کرد. به همین دلیل با استفاده از این سیستم، امکان مدیریت تمامی وسایل صوتی و تصویری فقط با یک کلید فراهم می­ شود.

 

اتوماسیون باغچه و فضای سبز

با هوشمندسازی ساختمان می ­توان طبق زمان­بندی مشخصی آبیاری باغچه را انجام داد. این سیستم­ ها آبیاری و تامین نور فضای باغچه را بدون نیاز به حضور افراد انجام می­ دهند. زیرا سیستم هوشمند می­تواند طبق ساعات و روزهایی که بر اساس آن برنامه ­ریزی شده است، کارهای معینی را به صورت خودکار انجام دهد.

 

سیستم نظارت و کنترل پارکینگ

تابلوهای هوشمندی که در ورودی ساختمان و راهروها نصب می ­شود، می ­توانند مکان­ های خالی در پارکینگ را به افراد اعلام کنند. علاوه بر این تابلوهای مسیریابی نصب شده در راهروها نزدیک­ترین جای پارک خودرو را به افراد نشان می­ دهند.

سیستم نصب شده در پارکینگ یک خانه هوشمند، با هدایت کردن خودروها به سمت جای پارک می­ تواند از ایجاد ترافیک در روزها و ساعات شلوغی پارکینگ جلوگیری کند.

علاوه بر این سیستم ­های هوشمند مانع ورود خودروهای ناشناس به پارکینگ می ­شوند و به همین دلیل می­ توانند امنیت لازم را بدون حضور نگهبان برقرار کنند.    

 

مقایسه انواع تجهیزات هوشمند سازی خانه

تجهیزات سیستم هوشمند دارای تنوع بسیار زیادی هستند. این تجهیزات امکانات مختلفی را برای افراد ساکن در ساختمان فراهم می‌کنند. تجهیزات هوشمندسازی خانه دارای تنوع بسیار زیادی هستند که با توجه به بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه و نیازهای مشتری انتخاب می‌شوند. این تجهیزات بر اساس استانداردها و پروتکل های بین المللی طراحی و به بازار عرضه می‌شوند.

 

۴ نکته مهم درباره هوشمند سازی خانه

 

مشخص کردن نیازهای واقعی

هرچند سیستم هوشمند دارای گزینه‌های بسیار زیادی است اما ممکن است تمام آن‌ها ضروری نباشند. قبل از هوشمندسازی خانه باید یک لیست از اولویت‌ها مشخص شود تا انتخاب تجهیزات به صورت هوشمندانه انجام شود.

 

تعیین بودجه

یکی از فاکتورهای مهم در هوشمندسازی خانه در نظر گرفتن بودجه است. تجهیزات خانه هوشمند دارای تنوع بسیار زیادی هستند که قیمت‌های متفاوتی هم دارند. با توجه به این که ماکزیمم بودجه چقدر است باید اقدام به طراحی خانه هوشمند کرد.

 

انتخاب شرکت تولید کننده تجهیزات

شرکت‌های زیادی وجود دارند که در حوزه تولید تجهیزات هوشمند فعالیت می‌کنند. برای تهیه تجهیزات بهتر است تنها به شرکت‌های معتبر مراجعه شود؛ در غیر این صورت ممکن است خدمات ارائه شده توسط آن‌ها دارای گارانتی و پشتیبانی فنی نباشد.

 

تعیین شیوه اجرای هوشمندسازی

با توجه به این که خانه در مرحله ساخت و ساز قرار دارد و یا تکمیل شده است، هوشمند سازی با شیوه مختلفی انجام می‌شود. از طرف دیگر برای هر مرحله از ساخت و یا بازسازی تجهیزات متفاوت با امکانات مختلفی وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با نحوه هوشمند سازی ساختمان

 

هزینه هوشمند سازی خانه

هزینه هوشمندکردن خانه به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. هر چقدر آپشن‌های هوشمندسازی خانه افزایش پیدا کند هزینه اجرای پروژه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. افرادی که دارای بودجه محدودی هستند می‌توانند از آپشن‌های غیر ضروری صرف نظر کنند.

 

پکیج هوشمند سازی خانه

پکیج هوشمندسازی خانه شامل تجهیزات هوشمند سازی ساختمان است. این پکیج دربرگیرنده تمام تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که برای هوشمند سازی خانه نیاز است. این تجهیزات بصورت یک سیستم کامل و یکپارچه درپروژه‌های مختلف قابل اجرا هستند. مواردی که در پکیج هوشمند سازی خانه در نظر گرفته شده است عبارتند از: هوشمند سازی لوازم برقی و روشنایی، پرده‌ها و شیرآلات، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، لوازم صوتی و تصویری  و…  

 

هوشمندسازی خانه

هوشمندسازی خانه

 

روش‌های هوشمند سازی خانه

هوشمند سازی خانه به روش‌های مختلفی قابل اجرا است. در حالت کلی برای هوشمند سازی خانه سه روش زیر وجود دارد:

  • استفاده از سیم کشی مجزا برای نقل و انتقال اطلاعات
  • استفاده از سیم‌های برق به عنوان بستری برای نقل و انتقال اطلاعات
  • استفاده از سیستم‌های بی سیم برای نقل و انتقال اطلاعات

برای هوشمندسازی خانه به هر یک از روش‌های فوق، پروتکل‌هایی وجود دارند که در طراحی سیستم هوشمند باید در نظر گرفته شوند.

 

راهنمای هوشمند سازی خانه

هوشمندسازی منازل این امکان را در اختیار افراد قرار می­ دهد تا بتوانند از راه دور و در هر نقطه از دنیا بخش­ های مختلف منزل خود را مدیریت و کنترل کنند. علاوه بر این، افراد می ­توانند از برنامه ­هایی از پیش تنظیم شده برای مدیریت تمام قسمت ­های منزل خود استفاده کنند و در زمان ­هایی که خارج از منزل هستند بر قسمت­ های مختلف خانه نظارت کامل داشته باشند. در واقع می ­توان گفت خانه هوشمند یک مجموعه کامل و هوشمند است که علاوه بر برخورداری از ویژگی کنترل ­پذیری می ­تواند تا حد زیادی با عادت ­های افراد مطابقت داشته باشد. 

هوش سازه از برترین مجموعه ها در زمینه طراحی و اجرای امکانات و تجهیزات هوشمند سازی ساختمان ها، اعم از تجاری، اداری، مسکونی و … است. این مجموعه با تهیه تمامی تجهیزات خود از شرکت کومکسیو آلمان، به نصب آنان برای انواع ساختمان ها می پردازد و توانسته تعداد زیادی پروژه موفق به ثبت برساند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره برای هوشمند سازی می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

 

عنوان سوالات

۱ خانه هوشمند چیست؟
خانه هوشمند خانه یا ساختمانی مدرن محسوب می­ شود که قسمت­ ها و وسایل موجود در آن توسط یک سیستم مرکزی، یکپارچه شده است و به خوبی در کنار یک­دیگر کار می­ کنند.
۲ در هوشمند سازی خانه چه نکاتی دارای اهمیت می باشد؟
نکاتی مانند مشخص کردن نیاز، تعیین بودجه، انتخاب صحیح شرکت تولید کننده تجهیزات و نحوه اجرای هوشمند سازی ساختمان دارای اهمیت فراوانی می باشد.
۳ هزینه هوشمند سازی خانه به چه عواملی بستگی دارد؟
هزینه هوشمندکردن خانه به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. هر چقدر آپشن‌های هوشمندسازی خانه افزایش پیدا کند هزینه اجرای پروژه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

تماس با ما