کنترل هوشمند موتورخانه

مدرسه هوشمند-هوش سازه
مدرسه هوشمند
آبان ۱۸, ۱۳۹۹
پارکینگ هوشمند-هوش سازه
پارکینگ هوشمند
آبان ۱۸, ۱۳۹۹
کنترل هوشمند موتورخانه-هوش سازه

در این مقاله سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، کاربرد ها و ویژگی های آن معرفی می شوند. برای آشنایی با تمامی نکات کنترل هوشمند موتورخانه، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

فایل صوتی این متن

کنترل هوشمند موتورخانه چیست؟

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه به سامانه و مجموعه­ ای گفته می­شود که به وسیله آن عملکرد تجهیزات داخل موتورخانه بر اساس نیاز حرارتی فضای داخلی ساختمان کنترل می­شود. این نیاز به وسیله سنسورها و رله­ها در داخل و خارج ساختمان و همچنین متناسب با شرایط محیطی، توسط یک پردازشگر هوشمند مرکزی تشخیص داده می­شود. در نتیجه به وسیله فراهم شدن دمای مناسب حرارتی در داخل ساختمان، آسایش و راحتی ساکنان آن تامین می­شود.

علاوه بر این به کارگیری سیستم هوشمند موتورخانه باعث می­شود تا مصرف سوخت موتورخانه و میزان استهلاک تجهیزات درون آن کاهش پیدا کند.

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه از چند حسگر در محیط و فضای خارجی ساختمان و داخل موتورخانه برخوردار است. این حسگرها متناسب با دمای خارجی ساختمان، نحوه خاموش و روشن شدن مشعل­ها را به نحوی تنظیم می­کنند تا ساختمان متناسب با شرایط موجود، از دمای آب گرم مناسبی برخوردار باشد. در واقع بدین شیوه انرژی گرمایی ساختمان متناسب با نیاز ساکنان آن تنظیم و تولید می­شود و از مصرف بی­رویه انرژی نیز جلوگیری می­شود.

به همین دلیل خرید سیستم هوشمند موتورخانه و استفاده از آن می­تواند ضمن کاهش استهلاک تجهیزات، میزان مصرف گاز (بر حسب متر مکعب) را تا ۱۵ درصد در ساختمان­های مسکونی و تا ۴۵ درصد در ساختمان­های اداری، تجاری و … کاهش دهد.

محاسبه مبالغ قبوض گاز به صورت پلکانی انجام می­شود و به همین دلیل استفاده از موتورخانه هوشمند می­تواند در ساختمان­ های مسکونی مبالغ صرفه ­جویی ریالی را تا حدود ۳۰ درصد کاهش دهد.

 

کنترل هوشمند موتورخانه-هوش سازه

کنترل هوشمند موتورخانه

 

کاربرد کنترل هوشمند موتورخانه

به صورت معمول هوشمندسازی موتورخانه برای صرفه­جویی در مصرف انرژی و سوخت موتورخانه ساختمان و همچنین تامین دمای مناسب آب گرم مصرفی کاربران یک ساختمان صورت می­گیرد. این هوشمندسازی موتورخانه می­تواند مزایا و کاربردهای فراوان دیگری نیز داشته باشد که از جمله آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محدودیت­های موجود در ترموستات­های دستی (که در موتورخانه ­ها وجود دارند) را برطرف می­کند.
  2. تجهیزات موتورخانه نظیر مشعل­ها و پمپ­های سیرکولاسیون را به صورت صحیح و مناسب کنترل و تنظیم می­کند.
  3. عملکرد تجهیزات موتورخانه را بهینه­سازی می­کند که در نتیجه آن می­تواند نقش موثری در کاهش مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی داشته باشد.
  4. سیستم کنترل هوشمند موتورخانه دمای حرارتی ساختمان را به نحوی تنظیم و تثبیت می­کند که آسایش و راحتی ساکنان آن تامین شود.
  5. هوشمند­سازی موتورخانه مدت زمان کارکرد تجهیزات را کاهش می­دهد. به همین دلیل می­تواند استهلاک و هزینه­های مربوط به تعمیرات آن­ها را نیز کاهش بدهد و در نتیجه باعث افزایش طول عمر مفید آن­ها شود.
  6. می­تواند دمای آب گرم مصرفی را متناسب با درجه­ای که توسط کاربر تنظیم شده است در طی ۱۲ ماه سال ثابت نگه دارد.
  7. یک سیستم کنترلی با قابلیت برنامه­ریزی زمانی در اختیار ساختمان­های غیر مسکونی قرار می­دهد.
  8. هزینه­های مرتبط با سرویس و نگهداری تاسیسات موتورخانه مرکزی را به صورت چشمگیری کاهش می­دهد و به همین نیاز به پیمانکار دائمی ساختمان را کاهش می­دهد.
  9. سیستم کنترل هوشمند موتورخانه انتشار و تولید آلاینده­های زیرمحیطی را کاهش می­دهد.

 

بیشتر بخوانیم : سیستم هوشمند ساختمان چیست؟

 

مقایسه موتورخانه هوشمند و عادی

موتورخانه ­های سنتی فاقد سیستم کنترل هوشمند که دارای ترموستات­های معمولی هستند، دمای آب گرم ساختمان را از ابتدا تا انتهای فصل با یک درجه ثابت تنظیم می­کنند. به همین دلیل موتورخانه همواره انرژی زیادی تولید می­کند و تحت فشار قرار می­گیرد. این در حالی است که با هوشمندسازی موتورخانه دمای آب گرم ساختمان متناسب با دمای بیرون و با توجه به نیاز ساکنان آن تنظیم می­شود.  

علاوه بر این عملکرد پمپ­های سیرکولاسیون در موتورخانه هوشمند، متناسب با گردش آبگرم در سیستم، کنترل و تنظیم می­شود. این امر نقش موثری در کاهش مصرف برق توسط موتورخانه دارد. 

در هنگام استفاده از سیستم کنترل هوشمند موتورخانه می­توان زمان روشن و خاموش شدن تجهیزات موتورخانه را متناسب با ساعات کاری خود تنظیم کرد. به عنوان مثال در ادارات و شرکت­ها می­توان زمان فعال شدن و شروع به کارکردن موتورخانه را به نحوی تنظیم کرد که قبل از ورود کارمندان به شرکت، موتورخانه فعال شود و در پایان ساعات کاری به صورت خودکار غیرفعال شود. بدین وسیله دمای محیط کار کارمندان در زمان مناسب گرم می­شود.

علاوه بر این با استفاده از موتورخانه هوشمند می­توان میزان دمای آب مصرفی در ساختمان­های مسکونی را از ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح پایین آورد تا انرژی کمتری در این ساعات مصرف شود.

 

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه-هوش سازه

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه

 

۳ ویژگی کنترل هوشمند موتورخانه

سیستم هوشمند موتورخانه در مقایسه با موتورخانه­های عادی دارای ویژگی­ها و عملکرد متفاوتی است که باعث کاهش مصرف انرژی و تامین آسایش ساکنان یک ساختمان می­شود. از جمله این ویژگی­ها می­توان به ۳ مورد زیر اشاره کرد:

  1. تنظیم آب­گرم چرخشی درون ساختمان متناسب با تغییرات بیرونی ساختمان

ظرفیت تجهیزات مورد استفاده برای طراحی و ساخت یک ساختمان متناسب با شرایط پیک بار طراحی و اجرا می­شود. به صورت معمول شرایط و دمای محیط ساختمان در بیشتر موارد در حالت پیک خود قرار ندارد. در این هنگام در صورت استفاده از متورخانه های معمولی به دلیل تنظیم شدن دمای موتورخانه بر روی یک عدد مشخص، با تغییر فصل و تغییرات آب­ و هوایی، دمای ساختمان نیز کاهش و افزایش می­یابد.

در حالی که در هنگام استفاده از کنترل هوشمند موتورخانه شرایط داخلی و بیرونی ساختمان به صورت لحظه­ای مورد بررسی قرار می گیرد و انرژی مورد نیاز ساختمان به وسیله مشعل­ها و پمپ­های سیرکولاسیون مطابق با نیاز تامین می­شود.

  1. تنظیم درجه آب­گرم مصرفی متناسب با میزان مصرف و پرت انرژی

 معمولا آب گرم مصرفی یک ساختمان در مخازنی جهت استفاده در تمامی ساعات روز ذخیره می­شود. از آنجایی که ساختمان­های مختلف می­توانند دارای زمان پیک مصرف متفاوتی باشند، موتورخانه­های هوشمند می­توانند در روزها و ساعات مختلف روز، آب گرم مصرفی را در ۲ سطح دمایی متفاوت تولید کند. این امر مانع از تولید بی­رویه انرژی در ساعات غیرضروری می­شود. به عنوان مثال موتورخانه هوشمند می­تواند در روزهای تعطیل که میزان مصرف آب گرم بیشتر است یا در ساعات شب که میزان مصرف آب گرم کمتر است، آب گرم را در دمای بالاتر یا پایین­تری تولید کند.

  1. برخورداری از قابلیت برنامه­ ریزی

از دیگر ویژگی­های موتورخانه هوشمند می­توان به قابلیت برنامه­ریزی آن اشاره کرد. بدین صورت که می­توان نحوه کار موتورخانه را به گونه­ای برنامه­ریزی کرد تا فقط در زمان حضور افراد در ساختمان شروع به کار کند.

 

بیشتر بخوانیم : پارکینگ هوشمند چیست؟

 

ویژگی کنترل هوشمند موتورخانه-هوش سازه

ویژگی کنترل هوشمند موتورخانه

 

برای تماشای ویدئوی زیر فیلتر شکن خود را روشن کنید. 

قیمت هوشمندسازی موتورخانه

موتورهای هوشمند متناسب با نوع تجهیزات، شرایط نصب و برند خود از قیمت­ متفاوتی برخوردار هستند. لیست قیمت هر کدام از برندهای موتورخانه هوشمند را می­توان در سایت و کارخانه مرتبط با ان برند تهیه کرد. به صورت کلی برای آگاهی از قیمت کنترل هوشمند موتورخانه بهتر است به نمایندگان و فروشندگان مخصوص شرکت مراجعه کرد. زیرا نسبت به مدل­ های مختلف این محصولات اطلاعات کاملی دارند و می­توانند آخرین نرخ قیمت محصول را به صورت روزانه در اختیار شما قرار بدهند.

 

بیشتر بخوانیم : کاربردهای ساختمان هوشمند چیست؟

 

خرید سیستم هوشمند موتورخانه

هر چند هوشمندسازی در ایران یک موضوع نسبتا جدید است اما در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی اقدام به تولید و عرضه تجهیزات هوشمند موتورخانه می‌کنند. برای خرید سیستم هوشمند موتورخانه باید باید به شرکت‌های معتبر مراجعه کرد که از خدمات خود پشتیبانی لازم را به عمل می‌آورند.

 

عنوان سوالات

۱کنترل هوشمند موتورخانه چیست؟
سیستم کنترل هوشمند موتورخانه به سامانه و مجموعه­ای گفته می­شود که به وسیله آن عملکرد تجهیزات داخل موتورخانه بر اساس نیاز حرارتی فضای داخلی ساختمان کنترل می­شود.
۲کنترل هوشمند موتورخانه چه کاربرد هایی دارد؟
محدودیت­های موجود در ترموستات­های دستی (که در موتورخانه­ها وجود دارند) را برطرف می­کند-تجهیزات موتورخانه نظیر مشعل­ها و پمپ­های سیرکولاسیون را به صورت صحیح و مناسب کنترل و تنظیم می­کند-عملکرد تجهیزات موتورخانه را بهینه­سازی می­کند که در نتیجه آن می­تواند نقش موثری در کاهش مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی داشته باشد
۳۳ ویژگی کنترل هوشمند موتورخانه چیست؟
تنظیم آب­گرم چرخشی درون ساختمان متناسب با تغییرات بیرونی ساختمان-تنظیم درجه آب­گرم مصرفی متناسب با میزان مصرف و پرت انرژی-برخورداری از قابلیت برنامه­ ریزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما