آموزش هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی - هوش سازه
هوشمند سازی
آبان ۱۴, ۱۳۹۹
مدرسه هوشمند-هوش سازه
مدرسه هوشمند
آبان ۱۴, ۱۳۹۹

در این مقاله به آموزش هوشمند سازی ساختمان، نکات و هزینه هوشمند سازی ساختمان اشاره شده است. برای آشنایی بیشتر با نحوه هوشمند سازی ساختمان ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

فایل صوتی این متن

 

آموزش هوشمند سازی ساختمان

امروزه هوشمندسازی ساختمان (Building Intelligence) به پدیده­ای رایج در سراسر جهان تبدیل شده است. انواع ساختمان­های مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی را می­توان با این روش تجهیز کرد. بسیاری از افراد گمان می­کنند که آموزش هوشمندسازی ساختمان به معنای استفاده از گجت ­های هوشمند در بخش­های مختلف ساختمان است. اما مفهوم اصلی ساختمان هوشمند یکپارچه­ سازی تجهیزات مختلف و مدیریت آنها از راه دور می­باشد. کنترل از راه دور تجهیزات با استفاده از گوشی، تبلت، لپتاپ و حتی کنسول بازی انجام می­شود.

 

۴ نکته کلیدی در رابطه با آموزش هوشمند سازی ساختمان

اولین نکته در آموزش هوشمندسازی ساختمان: یکپارچه­ سازی تجهیزات مختلف ساختمان از قبیل سیستم سرمایشی، گرمایشی، روشنایی، درب و پنجره و … مهم­ترین اصل در هوشمند سازی ساختمان است.

دومین نکته در آموزش هوشمند سازی ساختمان: سیستم یکپارچه­ ای که مانیتورینگ و کنترل تجهیزات مختلف در ساختمان هوشمند را بر عهده دارد، BMS (Building Management System) نامیده می­شود.

سومین نکته در آموزش هوشمند سازی ساختمان: امکان اجرای کامل یا ناقص این سیستم در هوشمند سازی ساختمان وجود دارد. در اجرای کامل BMS تمامی تجهیزات به صورت هماهنگ و یکپارچه با هم عمل کرده و کنترل آنها بر عهده اتاق کنترل قرار دارد.

چهارمین نکته در آموزش هوشمند سازی ساختمان: گاهی هوشمند سازی ساختمان تنها یک بخش را مدنظر قرار داده و باقی تجهیزات به شکل سنتی و دستی اداره می­شود. در این موارد نمی­توان از واژه BMS برای ساختمان استفاده کرد. در ساختمان­های این چنینی کنترل تجهیزات توسط کاربر انجام می­شود.

 

آموزش هوشمندسازی ساختمان در تهران

مراکز مختلفی در شهر تهران به آموزش هوشمند سازی ساختمان می‌پردازند. متقاضیان آموزش هوشمندسازی ساختمان می­توانند برای خرید تجهیزات مختلف یا طراحی ساختمان مسکونی، اداری و تجاری خود از خدمات این مراکز استفاده کنند. البته امکان آموزش هوشمندسازی ساختمان برای علاقمندان نیز وجود دارد. آموزش هوشمندسازی ساختمان  توسط این مراکز در چندین مرحله خلاصه می­شود که عبارتند از:

  • مشاوره تلفنی یا حضوری با کارشناسان مراکز
  • بازدید از ساختمان برای تعیین نوع تجهیزات مورد استفاده و برآورد قیمت
  • انتخاب بهترین روش برای هوشمندسازی
  • طراحی نقشه خانه هوشمند
  • انعقاد قرارداد بین مالک و مرکز
  • ساخت و راه ­اندازی خانه هوشمند
  • آموزش به مالک در رابطه با نحوه استفاده از نرم­ افزار مدیریت

 

آموزش هوشمندسازی ساختمان

 

هزینه هوشمندسازی ساختمان

یکی از نکات مهمی که در آموزش هوشمندسازی ساختمان به آن پرداخته می‌شود، هزینه هوشمندسازی ساختمان است. هزینه هوشمندسازی ساختمان تحت­ تاثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد. مهم­ترین پارامتر سطح مورد نیاز هوشمندسازی است. به عبارتی کدام یک از تجهیزات ساختمان برای کنترل و مانیتورینگ مد نظر قرار دارند. موتورخانه، سیستم سرمایش، گرمایش، نورپردازی، درب، پنجره، قفل و … از جمله این تجهیزات به شمار می­روند. طبیعتاً هزینه یکپارچه ­سازی کل تجهیزات نسبت به هوشمندسازی برخی از آنها بیشتر است. متراژ یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در هزینه هوشمندسازی ساختمان به شمار می­رود.

 

بیشتر بخوانیم : مدرسه هوشمند چیست؟

 

نکات مهم هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان مزایای بسیاری دارد. امنیت بالا، رفاه بیشتر ساکنان و صرفه جویی در مصرف انرژی از جمله مزایای این کار است. این کار همچنین موجب افزایش ارزش ملک می­شود. کنترل از راه دور مهم­ترین ویژگی ساختمان­های هوشمند است. در نتیجه در هر نقطه از جهان می­توان آن را مدیریت کرد. همچنین می­توان هر لحظه وضعیت خانه را ارزیابی و از مشکلات احتمالی مطلع شد. برای کار کردن بهتر با نرم­افزار هوشمندسازی و مدیریت ساختمان امکان استفاده از زبان فارسی نیز وجود دارد.

علاوه بر تجربه و معتبر بودن شرکت­های ارائه کننده خدمات در زمینه آموزش هوشمندسازی ساختمان، پشتیبانی و خدمات پس از فروش آنها نیز حائز اهمیت است. اهمیت پشتیبانی در صورت خرابی تجهیزات و ضرورت تعویض یا تعمیر مشخص می­شود. از طرفی بروزرسانی تجهیزات مختلف برای جلوگیری از خطر هک سیستم ضرورت دارد.

 

نحوه هوشمندسازی ساختمان

یکی از نکات مهمی که در آموزش هوشمندسازی ساختمان به آن پرداخته می‌شود، نحوه هوشمندسازی ساختمان است. در حالت کلی سنسور، کنترلر و عملگر سه بخش مهم در هوشمندسازی به شمار می­روند. اولین کار در هوشمندسازی ساختمان نصب سنسورهای مختلف برای پایش پارامترهای محیطی است. سنسورهای هوشمندسازی شامل سنسور دما، رطوبت، تشخیص حرکت، فشار و التراسونیک می­باشد. اطلاعات به محض دریافت به کنترلر و سپس عملگر منتقل می­شود. دریافت اطلاعات از سنسورها برای ارسال به کنترلر و عملگر نیازمند یک ارتباط اینترنتی بین تجهیزات است. دو نوع ارتباط بی­سیم و سیمی قابل اجرا است که هر یک معایب و مزایای خود را دارند.

در نوع بی­سیم ارتباط فیزیکی بین دستگاه­ها وجود ندارد. بلکه با استفاده از وای­فای، بلوتوث یا امواج رادیویی به هم مرتبط می­شوند. از مزایای ارتباط بی­سیم می­توان به طراحی زیبا (به دلیل نداشتن کابل­کشی) و نصب آسان و سریع آن اشاره کرد. معایب ارتباط بی­سیم در هوشمندسازی ساختمان امنیت پایین و محددیت به لحاظ حجم اطلاعات است. در روش سیمی ارتباط بین سنسور، کنترلر و عملگر با استفاده از کابل­کشی انجام می­شود. اگرچه فضای اشغال شده توسط این روش بالاتر است. اما امنیت بیشتری برای ساختمان های اجرا شده وجود دارد.

 

آموزش هوشمندسازی ساختمان

 

امکانات ساختمان هوشمند

یکی از نکات مهمی که در آموزش هوشمندسازی ساختمان به آن پرداخته می‌شود، معرفی امکانات ساختمان هوشمند است. هوشمندسازی ساختمان امکانات مختلف را در اختیار ساکنان قرار می­دهد که عبارتند از:

  • سیستم پخش صوت و تصویر اتوماتیک
  • سیستم روشنایی و نورپرداز اتوماتیک
  • سیستم اعلام حریق و گازگرفتگی
  • سیستم کنترل دمای اتوماتیک
  • سیستم مدیریت تردد
  • سیستم اعلام سرقت
  • پریزهای هوشمند
  • آسانسور هوشمند
  • دوربین مدار بسته
  • قفل هوشمند
  • آنتن هوشمند
  • پرده هوشمند
  • تلفن گویا و هوشمند
  • درب و پنجره هوشمند
  • آبیاری هوشمند گیاهان و …

 

نحوه عملکرد تجهزات خانه هوشمند

سیستم کنترل دمای مورد استفاده در هوشمندسازی ساختمان موجب مصرف بهینه انرژی، کنترل سیستم­های سرمایشی و گرمایشی، تعادل دمایی و رفاه بیشتر ساکنان می­شود. سیستم کنترل روشنایی هوشمند نیز صرفه­جویی ۷۰ درصدی در مصرف برق را به دنبال دارد. همچنین با کاهش کارکرد تجهیزات روشنایی عمر مفید آنها را افزایش می­دهد. سیستم­های امنیتی مورد استفاده در هوشمندسازی ساختمان نیز عملکرد مختلفی دارند؛ به عنوان مثال می­توان به گزارش­دهی ورود و خروج، کنترل تردد با دوربین مدار بسته، قفل­های مجهز به حسگر اثرانگشت یا تشخیص چهره و … اشاره کرد. سیستم صوتی و تصویری هوشمند علاوه بر زیباسازی دکوراسیون و رفاه بیشتر ساکنان موجب بهینه­سازی مصرف انرژی می­­شود. در آموزش هوشمندسازی ساختمان نحوه عملکرد تجهیزات خانه هوشمند به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

برای تماشای ویدئوی زیر به فیلتر شکن نیاز دارید.

 

نتیجه ­گیری

شاید تا سالیان پیش کنترل ساختمان از راه دور کمی دور از ذهن بود. اما این کار امروزه به لطف پیشرفت ­های چشمگیر در حوزه تکنولوژی و اینترنت اشیا به امری رایج تبدیل شده است. با هوشمندسازی ساختمان کنترل از راه دور انواع ساختمان­های مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی امکان­پذیر می­باشد. مراکز مختلفی در سراسر کشور در زمینه ارائه تجهیزات، طراحی  و آموزش هوشمندسازی ساختمان به متقاضیان خدمت­رسانی می­کنند. آیا شما تا به حال برای آموزش هوشمندسازی ساختمان اقدام کرده‎اید؟ آیا می‌دانید با آموزش هوشمندسازی ساختمان می‌توانید یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در ارتباط با آموزش هوشمندسازی ساختمان با ما در میان بگذارید.

 

عنوان سوالات

۱سه بخش مهم در هوشمند سازی ساختمان چیست ؟
در حالت کلی سنسور، کنترلر و عملگر سه بخش مهم در هوشمندسازی به شمار می­روند.
۲مراحل آموزش هوشمند سازی ساختمان در تهران چگونه است ؟

آموزش هوشمندسازی ساختمان  توسط این مراکز در چندین مرحله خلاصه می­شود که عبارتند از:

  • مشاوره تلفنی یا حضوری با کارشناسان مراکز
  • بازدید از ساختمان برای تعیین نوع تجهیزات مورد استفاده و برآورد قیمت
  • انتخاب بهترین روش برای هوشمندسازی

۳هزینه هوشمند سازی ساختمان چه مقدار است ؟
هزینه هوشمندسازی ساختمان تحت­ تاثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد. مهم­ترین پارامتر سطح مورد نیاز هوشمندسازی است. به عبارتی کدام یک از تجهیزات ساختمان برای کنترل و مانیتورینگ مد نظر قرار دارند. موتورخانه، سیستم سرمایش، گرمایش، نورپردازی، درب، پنجره، قفل و … از جمله این تجهیزات به شمار می­روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما