ساختمان هوشمند چیست؟

هوشمند سازی خانه
هوشمند سازی خانه
آبان ۱۴, ۱۳۹۹
سیستم هوشمند ساختمان
آبان ۱۴, ۱۳۹۹


فایل صوتی این متن

ساختمان هوشمند چیست؟

آمارها نشان می­ دهد که بیش از ۴۰ درصد مصرف انرژی مربوط به انواع ساختمان ­های تجاری و مسکونی است. در نتیجه بخش بزرگی از هدر رفت انرژی مربوط به این بخش می­شود. راهکارهای مختلفی برای مقابله با این مشکل در سراسر جهان ارائه شده است. یکی از این راهکارها هوشمندسازی ساختمان نام دارد. ساختمان هوشمند (Smart Home) به معنای یکپارچه ­سازی بخش­های مختلف ساختمان توسط سیستم مدیریت یا اتوماسیون مراکزی است. همچنین با هوشمندسازی امکان مدیریت از راه دور بخش­های مختلف از قبیل روشنایی، گرمایش، سرمایش، قفل، درب، پنجره و … وجود دارد.

 

ساختمان هوشمند - هوش سازه

 

انواع سیستم ساختمان هوشمند

سیستم این نوع ساختمان ها بر مبنای نحوه نصب و عملکرد به دو نوع بی­سیم و سیمی تقسیم می­ شوند. انتخاب هر یک از این موارد بر مبنای بودجه اختصاصی، تمایل مشتری و اهداف مد نظر او بستگی دارد. در نوع بی­سیم ارتباط بین بخش­ های مختلف توسط اینترنت، امواج رادیویی یا بلوتوث انجام می ­شود. در نتیجه نیازی به تعویض سیم­ کشی ساختمان نیست.

از مزایای این راه ارتباطی می­توان به نصب سریع و کاهش هزینه­ های هوشمندسازی اشاره کرد. البته از خطر هک و امنیت پایین نیز به عنوان معایب این روش یاد می­شود. در روش سیمی تعویض سیم ­کشی ساختمان ضرورت می­ یابد. اگرچه قیمت هوشمندسازی با روش سیمی زمان نصب بیشتر و قیمت بالاتری دارد. اما بسیاری از متقاضیان به دلیل امنیت بالا خواهان استفاده از این روش هستند.

 

بیشتر بخوانید : آشنایی با نحوه هوشمند سازی ساختمان

 

کاربرد هوشمندی ساختمان

از جمله کاربردهای این نوع ساختمان می­توان به افزایش رفاه و آسایش ساکنان اشاره کرد. زیرا بسیاری از اقدامات از راه دور و تنها با استفاده از یک کنترل یا گوشی همراه انجام می­شود. همچنین نرم­ افزار ارائه شده برای کنترل و مدیریت از راه دور بسیار ساده و قابل فهم است. هوشمندسازی بخصوص در زمینه بهینه­ سازی مصرف انرژی (برق، گاز و آب) کاربرد فراوان دارد. خودکار شدن لامپ ­های روشنایی، لوله­ های آب و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی موجب قطع آنها در زمان عدم استفاده می­شود. در نتیجه میزان مصرف انرژی به میزان چشمگیری کاهش می­ یابد. افزایش طول عمر تجهیزات، کاهش خرابی، افزایش ارزش افزوده ساختمان و قابلیت تغییر از مزایای این ساختمان می باشد.

 

ساختمان هوشمند - هوش سازه

 

۴ نکته کلیدی در رابطه با ساختمان هوشمند

ذکر این نکات در رابطه با ساختمان هوشمند خالی از لطف نیست:

  • امکان حفظ هر دو روش سنتی و هوشمند در یک ساختمان وجود دارد.
  • امکان تغییر هر یک از بخش­ ها و ارتقاء تجهیزات در این نوع ساختمان وجود دارد.
  • امکان مدیریت و کنترل از راه دور درب، پنجره، پرده، آسانسور، پارکینگ، استخر، باغچه و … در این ساختمان وجود دارد.
  • هوشمندسازی در معنای ساده­تر به معنای استفاده از تجهیزات نوین و به­روز (تلوزیون هوشمند، دستیار صوتی و …) در بخش­های مختلف ساختمان است. هوشمندسازی حاصل از سیستم مدیریت مرکزی با این مورد در نوع تجهیزات و قیمت اختلاف بسیاری دارد.

 

قیمت سیستم هوشمند ساختمان

قیمت هوشمندسازی ثابت نیست و تحت­ تاثیر پارامترهای متعددی قرار دارد. از جمله این پارامترها می­ توان به متراژ، سن ساختمان، وضعیت سیم­ کشی و تاسیسات اشاره کرد. طبیعتاً اجرای این سیستم برای ساختمان­ هایی با متراژ کم و یا تازه­ ساز کمتر است. بسیاری از ساختمان­ های قدیمی به دلیل استهلاک تاسیسات و سیم­ کشی با قیمت بالاتری هوشمند می­ شوند.

البته نوع تجهیزات مورد نیاز نیز تاثیر زیادی در قیمت سیستم هوشمند ساختمان دارد. نوع تجهیزات بر اساس هدف متقاضی از هوشمندسازی تعیین می­ شود. ساختمان هوشمند کامل (یکپارچه­ سازی تمامی تجهیزات) نیازمند صرف هزینه بیشتری است. اما محدود کردن این سیستم به تجهیزات خاص (روشنایی، امنیت و …) تا حد زیادی از هزینه­ ها می­ کاهد. برند تجهیزات نیز در افزایش یا کاهش قیمت هوشمندسازی نقش دارد.

 

بیشتر بخوانیم : کنترل هوشمند موتورخانه چیست؟

 

طراحی سیستم هوشمند ساختمان

لازمه طراحی ساختمان هوشمند مراجعه به شرکت­ های معتبر و فعال در این زمینه است. البته برای ارائه بهترین سیستم، اطلاع از وضعیت ساختمان اهمیت دارد. به همین دلیل کارشناسان و مهندسان مراکز مربوطه در کوتاه­ ترین زمان در محل حاضر شده و اقدام به پایش ساختمان می­کنند. سپس بر اساس متراژ، سن ساختمان (نوساز، قدیمی یا در حال ساخت) و اهداف مد نظر بهترین روش انتخاب و برآورد قیمت انجام می­ شود. آخرین مرحله مربوط به آماده­ سازی و اجرای طرح هوشمندسازی ساختمان (در صورت تایید مالک) است.

 

ساختمان هوشمند - هوش سازه

 

امکانات ساختمان هوشمند

امکانات متنوعی برای این نوع ساختمان وجود دارد. البته به دلیل مسیر رو به رشد فناوری و تکنولوژی هر روزه به تعداد این امکانات افزوده می­ شود. بر اساس نوع تجهیزات متصل به سیستم مدیریت مرکزی، امکانات ساختمان هوشمند به شرح زیر است:

 

سیستم روشنایی

لامپ ­های کم مصرف ال­ای­دی، دیمرهای هوشمند، سنسورهای حساس به حرکت و … از تجهیزات سیستم روشنایی در ساختمان هوشمند هستند. خاموش و روشن شدن خودکار لامپ، تغییر شدت نور در شرایط مختلف، نورپردازی­ های خودکار و تغییر رنگ نور ازجمله امکانات این سیستم است.

 

سیستم امنیت

قفل­ های هوشمند، سنسورهای حساس به اثرانگشت یا تشخیص چهره، دوربین­ های مداربسته و بسیاری تجهیزات دیگر برای ارتقاء امنیت ساختمان هوشمند استفاده می­شوند. در نتیجه کنترل تردد به دقت انجام و از ورود افراد غیرمجاز به ساختمان جلوگیری می­ شود. به همین دلیل خطر سرقت از این ساختمان­ ها به میزان قابل توجهی کاهش می ­یابد.

 

ایمنی

تجهیزات، تاسیسات و سیتم­های مختلف در ساختمان هوشمند به دقت پایش می­شود. در نتیجه حوادث ناشی از خرابی بخش­های مختلف ساختمان از قبیل گاز گرفتگی، آتش­سوزی و … کاهش چشمگیری نشان می­دهد. حتی در صورت بروز هر یک از این حوادث سیستم­های هشدار دهنده وارد عمل شده و به مراکز آتش­نشانی اطلاع می­دهند.

 

تاسیسات

سیستم­های سرمایشی و گرمایشی این نوع ساختمان ها با بهره­گیری از سنسور دما محیط را به صورت متعادل حفظ می­کند. به این ترتیب بخش بزرگی از صرفه جویی در مصرف انرژی از هوشمندسازی این بخش ساختمان حاصل می­شود. همچنین شیرآلات با بهره­گیری از سنسورهای مختلف از هدر رفت آب جلوگیری می­کنند.

 

ساختمان-هوشمند

 

اجزای ساختمان هوشمند

هوشمندسازی ساختمان با استفاده از تجهیزات مختلفی انجام می­ شود. این تجهیزات در سه گروه حسگر، کنترلر و عملگر جای می­ گیرند. ارتباط بین این سه بخش به راه­ های مختلف فراهم می­شود؛ به عنوان مثال می­ توان به سیم ­کشی، اینترنت، امواج رادیویی و … اشاره کرد. سنسور وظیفه جمع آوری اطلاعات مختلف (رطوبت، دما، فشار، روشنایی، حرکت و …) را بر عهده دارد. این اطلاعات به محض دریافت توسط حسگر به کنترلر ارسال می­شود.

کنترلر یا کنترل کننده مرکزی، قلب تپنده ساختمان اسمارت است. این بخش اطلاعات دریافتی را پردازش و بر اساس آن فرمان­ مناسب را به عملگر ارسال می­کند. عملگر در بخش­های مختلف ساختمان شامل قفل، برد الکتریکی، موتور الکتریکی، دیمر، ترموستات و … است. این بخش­ ها بر اساس فرمان دریافتی به شکل مختلف عمل می­کنند؛ به عنوان مثال می­توان به خاموش روشن شدن یا تغییر شدت روشنایی لامپ اشاره کرد.

 

نتیجه­ گیری

ساختمان هوشمند در مفهوم ابتدایی به فضایی اشاره دارد که از ابزار و تجهیزات هوشمند و به­روز تشکیل شده است. تلوزیون هوشمند، دستیار صوتی، جاروبرقی هوشمند و … از جمله این موارد هستند. اما اصولاً هوشمندسازی به معنای یکپارچه­ سازی تجهیزات ساختمان با استفاده از امکانات سخت­ افزاری و نرم­ افزاری است. به این ترتیب کنترل و مدیریت آنها از راه دور با کمک گوشی، تبلت یا رایانه فراهم می­شود. بهترین ساختمان هوشمند از دید شما کدام است؟ در صورت تمایل به هوشمندسازی کدام یک از این روش­ ها را بیشتر می­پسندید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متدوال

۱سیستم ساختمان هوشمند چه انواعی دارد؟
سیستم ساختمان هوشمند به دو دسته بی سیم و با سیم تقسیم می شود
۲ساختمان هوشمند چیست ؟
ساختمان هوشمند (Smart Home) به معنای یکپارچه­سازی بخش­های مختلف ساختمان توسط سیستم مدیریت یا اتوماسیون مراکزی است.
۳کاربرد های ساختمان هوشمند چیست ؟
از جمله کاربردهای ساختمان هوشمند می­توان به افزایش رفاه و آسایش ساکنان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

تماس با ما